„Sommelier – biznes i wino” według Dominiki Reich

Dominika Reich

Przemysł winiarski na świecie, w Europie jaki w Polsce rozwija się bardzo dynamiczne. Nowe trendy, nowe rynki zbytu, nowe obszary uprawy winorośli sprawiają, iż zainteresowanie winem jak również jego szeroko pojętym marketingiem oraz sprzedażą stale rośnie. Szczególnie w krajach nie mających długiej kultury winiarskiej, takich jak Polska, rynek winiarski rozwija się niezwykle dynamicznie.

W społeczeństwach Europy Wschodniej oraz krajach azjatyckich (np.Chiny) następuje rewolucja winiarska, która owocuje nie tylko stale rosnącą konsumpcją wina, zainteresowaniem szerokiej grupy odbiorców, rozwojem sieci sprzedaży ale również edukacji i produkcji.

Warunki te dały impuls, a nawet stworzyły potrzebę zaistnienia w Polsce grupy specjalistów branży winiarskiej zajmujących się zarówno sprzedażą i doradztwem (sommelier) jak i uprawą (enolog).

Sommelier – kto to jest i jak nim zostać?

Według definicji sommelier jest wyspecjalizowanym kelnerem który jest odpowiedzialny za doradztwo oraz dobór wina do danej potrawy. W zakresie jego wiedzy powinny znajdować się także alkohole mocne. Ale dobry sommelier posiadający szeroką wiedzę i kompetencje będzie mógł się rozwijać w wielu dziedzinach przemysłu winiarskiego.

Z perspektywy zajęcia się zawodowo pracą sommeliera lub prowadzenia swojej firmy w tym kierunku, warto jest także zarysować sobie ewentualny koszt potrzebny na zdobycie potrzebnych kwalifikacji. Zawód ,,sommelier” jest zawodem wolnym, a jego wykonywanie nie wymaga skończenia studiów (chociaż w Polsce pojawiają się już studia podyplomowe w tym kierunku). Podstawą do rozpoczęcia podjęcia szkoleń sommeliskich jest pasja oraz odpowiednie zdolności sensoryczne – bardzo dobrze rozwinięty wzrok, węch i smak. Na odpowiednie przygotowanie do pracy skład się wiedza teoretyczna oraz doświadczenie praktyczne, oparte na licznych degustacjach.

Potwierdzeniem naszych kwalifikacji są międzynarodowe certyfikaty winiarskie. Podstawą jest czterostopniowy system certyfikacji WSET ( Wine & Spirit Education Trust). Jego koszt to 1000 zł za jednodniowy kurs podstawowy poziomu pierwszego, koszt czwartego poziomu to obecnie 5700 Euro. Materiały do kursów jak i egzaminy na terenie Polski są jedynie w języku angielskim.

Drogi rozwoju

Decydując się na wejście w zawód sommeliera trudno jest zapewne już na początku kariery mieć konkretny jej plan, ale warto wiedzieć jakie są możliwości rozwoju.

Dobry sommelier pracujący w restauracji będzie najprawdopodobniej odpowiedzialny nie tylko za wyspecjalizowaną obsługę kelnerską, ale także układanie katy win oraz zaopatrzenie restauracji w wino oraz pozostałe alkohole. Świetnym połączeniem funkcji jest posiadanie przez osobę znającą się na winie własnej restauracji oraz osobista dbałość o ten element całości.

Dominika Reich


Pozostając przy wyżej wspomnianym powiązaniu restauracyjnym można także służyć swoją wiedzą i doświadczeniem z drugiej strony, czyli być ekspertem zewnętrzny. Taka osoba może pracować dla importera lub hurtowni i dobierać asortyment dla restauracji z którymi współpracuje (system B2B). Idąc dalej tą drogą sommelier może sam być importerem, pośrednikiem w handlu alkoholem w obrębie danego
kraju, bądź właścicielem punktu (lub punktów) handlowych z takim asortymentem. Wszystkie te działalności wymagają otrzymania koncesji wydawanej przez urzędy miast i gmin.

Klucz do sukcesu

Podstawą w odniesieniu sukcesu biznesowego, jak w każdej dziedzinie, będzie nasza fachowość, wiedza, profesjonalizm jak także szeroki wachlarz kompetencji miękkich, w tym komunikacja. Kluczowym będzie także stałe rozwijanie naszych kontaktów biznesowych i handlowych zarówno w parciu o klienta indywidualnego, jak i firmowego. Dynamicznie wzrastająca konkurencja oraz rozwój rynku winiarskiego w Polsce wymaga stałego, osobistego zaangażowania na rzecz pracodawcy lub na potrzeby własnej działalności. Niezwykle ważne jest także prawidłowe rozpoznanie rynku i dywersyfikacja proponowanego asortymentu w zależności od charakteru działalności naszych potencjalnych odbiorców (np. restauracje segmentu  premium, sklepy specjalistyczne, sklepy wielkopowierzchniowe itp.). Szeroka oferta oraz zróżnicowanie etykiet (zarówno cenowe jak i geograficzne) pozwoli na dokładniejszą oraz bardziej kompleksową odpowiedź na potrzeby naszych klientów.


Dominika Reich

Dominika Reich
Sommelier z kilkunastoletnim doświadczeniem zdobywanym w Niemczech oraz Szwajcarii; degustator, pasjonat dobrego smaku. Właścicielka The House of Cheese w Białymstoku. Członkini Stowarzyszenia Sommelierów Polskich oraz Podlaskiego Stowarzyszenia Właścicielek Firm Klubu Kobiet Biznesu.

You may like