Kupiłeś bazę e-mailingową – sprawdź czy możesz wysyłać oferty.

Cold mailing, czyli wysyłka maili z ofertą to bardzo popularny sposób pozyskiwania klientów na początku drogi rozwoju firmy. Część firm z masowych wysyłek uczyniło sobie sposób na stały dostęp do nowych, potencjalnych klientów.

Na rynku pojawiły się też firmy oferujące “bazy adresowe” z “ogólnodostępnych źródeł” zawierających dane adresowe firm.

Czy korzystanie z takich baz do rozsyłania wysyłek reklamowych (cold mailing) jest legalne?

Jedną z firm sprzedających bazy jest firma Bisnode.
Jak to wygląda… Klient kupuje bazę e-mailingową i robi wysyłkę swojej oferty. To nic, że wysyła na ślepo – jego e-maile trafiają do niezainteresowanych odbiorców. Często lądują w spamie co w wielu przypadkach powoduje pojawienie się adresów nadawcy na listach spamerów.

Jednak klient twierdzi, że bazę kupił legalnie i ma prawo do wysyłek handlowych. Tak mu się niestety tylko wydaje…

Nie zdaje sobie jednak sprawy, że to co kupił nie upoważnia go do wysyłki mailingu.
Wystarczy przeczytać pkt. 8 i już wszystko staje się jasne. Kupując bazy od Bisnode marketerzy nie mają prawa do wysyłania informacji handlowych. A jednak to robią.

Dlaczego? Z 2 powodów:

Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
Art. 10. 1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.
2. Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.
3. Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy, o której mowa w art. 9 ust. 3 pkt 1.

O ile w tym wypadku może być problem z tym, czy “osoba fizyczna” to konsument a nie przedsiębiorca czy “osoba fizyczna” to po prostu adresat e-maila, o tyle wątpliwości rozwiewa

Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne
Art. 172. 1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej informacji handlowej wynikających z odrębnych ustaw.
3. Używanie środków, o których mowa w ust. 1, dla celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta.

Tutaj już nie mamy wątpliwości – jest mowa o abonencie czyli osobie fizycznej lub podmiocie prawnym.
Tak więc, sprzedawca sprzedaje, niby informuje ale klient dalej jest nieświadomy.

Co powinien zrobić nabywca takiej bazy?
Minimalne działanie to przygotowanie wysyłki z prośbą o pozwolenie na przygotowanie i przesłanie oferty. Dopiero po uzyskaniu zgody od adresata – można przystąpić do właściwego mailingu ofertowego.

Warto zapoznać się z:

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=wdu20021441204

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20041711800

 


Rafał Skarżyński

Rafał Skarżyński
Prezes Zarządu agencji DO IT crew sp. z o. o. zajmującej się działaniami marketingowymi w internecie, w której odpowiada za wdrażanie strategii e-marketingowych dla klientów. Head of Internet Strategy w FOMO consulting – organizacji zajmującej się Digitalizacją Marketingu.
Ekspert SEO / SEM / SMM, certyfikowany specjalista Google Adwords i Google Analytics, konsultant, trener.

 

You may like